Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Lapis Kukus Pahlawan Surabaya

Fira Feriyadita, Novi Diana Badrut Tamami

Abstract


Lapis kukus pahlawan is known as a typical Surabaya food whose official branches are spread in several corners of the city. The high competition in the culinary industry in the cake business has resulted in increasingly fierce market competition. This triggers Lapis kukus pahlawan surabaya to understand the characteristics and behavior of consumers. The purpose of this study are to understand the consumer characteristics of lapis kukus pahlawan surabaya and to analyze the influence of consumer behavior on purchasing decisions of lapis kukus pahlawan surabaya. The analytical method used in this research is quantitative descriptive analysis using multiple linear regression test. The results of the study explain that the majority of consumers of lapis kukus pahlawan surabaya are aged 17-25 years, female, working as a private employee from Surabaya, Sidoarjo & Bangkalan, income per month is less than 1,000,000 and the last education is high school / equivalent. Simultaneously, cultural factors, social factors, personal factors and psychological factors influence consumer purchasing decisions. While partially cultural, social, personal and psychological factors influence purchasing decisions, but the most dominant are psychological factors. The resulting implication is to create an effective marketing strategy to attract consumer buying interest.


Keywords


behavior of consumers, Lapis kukus pahlawan, multiple linear regression

References


Agyekum, C. K., Haifeng, H., & Agyeiwaa, A. (2015). Consumer Perception of Product Quality. Microeconomics and Macroeconomics, 3(2), 25–29.

Badan Pusat Statistik Indonesia. (2020). BPS Indonesia.

Badan Pusat Statistik Provinsi Jawa Timur. (2020). BPS Provinsi Jawa Timur.

Departemen Kesehatan RI. 2009. Klasifikasi Umur Menurut Kategori. Jakarta: Ditjen Yankes.

Firmansyah, M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Sikap dan Pemasaran). Yogyakarta: Deepublish.

Isa, M., & Istikomah, R. (2019). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Makanan Di Kota Surakarta. Jurnal Ekonomi Manajemen Sumber Daya, 21(2), 98–110.

Kalsum, U., Fauziyah, E., & Nugroho, T. R. D. A. (2013). Preferensi Konsumen Dalam Membeli Rengginang Lorjuk Di Kecamatan Kamal Bangkalan. Agriekonomika, 2(2), 153–162.

Karnadi, & Kusmirayati. (2015). Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Pengambilan Keputusan Pembelian Produk Kopi Susu Instan Merek Torabika. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Growth, 13(1), 76–94.

Kotler, P., & Armstrong, G. (2001). Prinsip-Prinsip Pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Lase, A., Setiadi, A., & Budiraharjo, K. (2019). Analysis Of The Factors Affecting The Consumer Purchasing Decisions On Coffee At Resto Banaran 9, Gamawang Village, Semarang. Agroland : The Agriculture Science Journal, 6(1), 1–12.

Munandar. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Dalam Membeli Kopi Espresso. Jurnal Visioner & Strategis, 6(1), 1–9.

Nafali, M., & Soepeno, D. (2016). Analisis Pengaruh Faktor-faktor Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Mie Instanmerek Indomie. Jurnal EMBA, 4(4), 984–992.

Noor, Z. Z. (2021). Manajemen Pemasaran Stratejik Dilengkapi Dengan Kasus-Kasus Dalam Bidang Bisnis Dan Sektor Publik. Yogyakarta: Deepublish.

Pratiwi, K. I., & Mandala, K. (2015). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, Psikologis, Dan Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Kebaya Bordir Pada Jegeg Ayu Boutique Di Kuta. E-Jurnal Manajemen Unud, 4(11), 3619–3645.

Rusman, T. (2015). Statistika Penelitian Aplikasinya Dengan SPSS. Bandar Lampung : Graha Ilmu.

Salehawati, N. (2019). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen Terhadap Makanan Dari Jamur Tiram Di Daerah Istimewa Yogyakarta. Paradigma Agribisnis, 2(1), 12–21.

Shelviana, M., Ramadhini, M. D., & Wibowo, E. (2019). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. Jurnal Ekonomi Dan Kewirausahaan, 19(1), 42–53.

Suawa, A. J., Tumbel, A. L., & Mandagie, Y. (2019). Analisis Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Di New Ayam Bandung Resto Kawasan Megamas Manado. Jurnal EMBA, 7(4), 5195–5204.

Sugiono. (2015). Metode Penelitan Kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suprayitno, A., Rochaeni, S., & Purnomowati, R. (2015). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, Sosial Dan Psikologi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Pada Restoran Gado-Gado Boplo (Studi Kasus: Restoran Gado-Gado Boplo Panglima Polim Jakarta Selatan). Jurnal Agribisnis, 9(2), 177–214.

Suroto, K. S., Fanani, Z., & Nugroho, B. A. (2013). Factors Influencing Consumer’s Purchase Decision Of Formula Milk In Malang City. IOSR Journal of Business and Management, 9(3), 95–99.

Susanti, G. A., Qomariah, N., & Anwar. (2017). Pengaruh Faktor Budaya, Sosial, Pribadi, dan Psikologis terhadap Keputusan Pembelian di Cafe Cangkir Klasik Jember. Jurnal Penelitian IPTEKS, 2(2), 154–167.

Syafirah, Mananeke, L., & Rotinsulu, J. J. (2017). Pengaruh Faktor-Faktor Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pada Holland Bakery Manado. Jurnal EMBA, 5(2), 245–255.

Thalib, S., Setiarini, & Ardianto, Y. (2020). Keputusan Pembelian Makanan Khas Daerah Di Tinjau Dari Pengaruh Word Of Mouth Dan Kualitas Produk Serta Dampaknya Pada Loyalitas Pelanggan. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 5(2), 273–284.

Utami, N. A., & Tamami, N. D. (2020). Preferensi Konsumen Terhadap Pembelian Batik Tulis Di Pamekasan. Agriscience, 1(1), 260–271.

Wahyuni, T., & Zuhriyah, A. (2020). Perilaku Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Pudak Di Toko Sari Kelapa.Agriscience, 1(1), 232–2.




DOI: https://doi.org/10.21107/pamator.v14i2.11014

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Fira Feriyadita

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License

Jurnal Pamator : Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Terindeks oleh: