PENGEMBANGAN MODUL IPA BERBASIS ETNOSAINS PEMBUATAN IKAN ASAP PADA MATERI ZAT DAN PERUBAHANNYA

Cindy Eka Syahputri, Wiwin Puspita Hadi, Ana Yuniasti Retno Wulandari, Yamin Yamin, Try Hartiningsih

Abstract


This study aims to determine the feasibility of the Ethnoscience-Based Science Module for Making Smoked Fish, the readability of the Ethnoscience-Based Science Module for Making Smoked Fish, and students' responses to the Ethnoscience-Based Science Module for Making Smoked Fish. The development model used is the ADDIE development model. The subjects of this study were grade VII students of SMP Negeri 15 Surabaya. The results of this study indicate that 1) the developed Science Module was declared "feasible" with the results of the material and media validity of 1.0 with the category of "high validity"; 2) the Science Module has a media readability level of 91.7% with the category of "high"; and 3) the Science Module has a student response level of 92% with the category of "very good". Therefore, learning media in the form of an ethnoscience-based Module can be used in learning activities.

Keywords


Kenjeran Smoked Fish, Science Module

References


Ariani, Christina (2023). Pembelajaran IPA di MI dalam Konsep Kurikulum Merdeka belajar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah. 8(4). 4289-4295

Asri & Dwiningsih (2022). Validitas E-Modul Interaktif sebagai Media Pembelajaran untuk Melatih Kecerdasan Visual Spasial pada Materi Ikatan Kovalen. PENDIPA Journal of Science Education. 6(2). 465-473

Azizah, L. N., Aqidah, M. F., Kholifatul, R., & Kurniawati, W. (2023). Meningkatkan Pemahaman Siswa Sekolah Dasar Tentang Wujud Zat dan Perubahannya Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(1), 206–212.

Fitriyani, Hidayat, S., & Rusdiyani, I. (2022). Pengembangan E-Modul Berbasis Digital Flipbook pada Materi Siklus Air di Kelas V. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 5(2), 116–124. http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd

Kautsari et al. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Problem Based Learning pada Materi Zat Adiktif. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan. 4(6). 8116-8130

Maisyaroh, F. Z., & Miterianifa. (2023). Pendidikan Karakater Siswa Dalam Pembelajaran IPA Abad 21. Journal of Natural Science Learning, 2(2), 75–82.

Melati et al. (2023). Pemanfaatan Animasi sebagai Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. Journal on Education. 6(1). 723-741

Melawati, D., & Istianah, F. (2022). Pengembangan Modul Berbasis Etnosains Pada Pembelajaran IPA Materi Ekosistem Kelas V Sekolah Dasar. JPGSD, 10(4), 709–722.

Mukti, H., Suastra, I. W., & Aryana, I. B. P. (2022). Integrasi Etnosains dalam pembelajaran IPA. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 7(2), 356–362.

Musliha, Sunandar, A., & Qurbaniah, M. (2023). Analisis Etnosains Upacara Naikkan Tulang Bumbungan di Desa Penakalan Sebagai Sumber Belajar Biologi. Bioed : Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 198–204. https://doi.org/10.25157/jpb.v11i2.10520

Nursiami, S. S., Prasasti, P. A. T., & Listiani, I. (2024). Pengembangan Multimedia Flash Berbasis Etnosains Materi Gaya Kelas IV Sekolah Dasar. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(2), 922–934. https://doi.org/10.35931/am.v8i2.3464

Oktaviana, P., Pranoto, R. A., & Sholihah, K. (2024). Upaya Dalam Menerapkan Pembelajaran Etnosains di Sekolah Dasar: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah PGMI STAI Al-Amin Gersik, 3(1), 117–130.

Rahmi, H., Harling, V., Mulyati, B., Pada, S., Asrianti, Hanam, E., & Handayani, S. (2024). Kimia Dasar. Makassar: Tohar Media. https://books.google.co.id/

Rini, Ni Putu Yustika (2023). Penerapan Pembelajaran IPA Berbasis Kebudayaan Daerah Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa di SD N 6 Songan. Jurnal Pendidikan Deiksis. 5(2). 35-42

Risamasu et al. (2023). Pengembangan Bahan Ajar IPA SMP Tema Perpindahan Kalor Berkonteks Etnosains Jayapura Papua. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan. 8(1). 948-958.

Rustamana, A., Suandi, M., Rahma, Z. S., & Nugroho, E. (2023). Pengembangan dan Pemanfaatan Media Cetak: Modul, Hand Out, dan LKS dalam Pembelajaran. Cendekia Pendidikan, 1(8), 101–112. https://ejournal.warunayama.org/

Safitri, M., & Aziz, M. R. (2022). ADDIE, sebuah model untuk pengembangan multimedia learning. Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 50–58. http://jurnal.umpwr.ac.id/index.php/jpd/article/view/2237

Sakila, R., Lubis, N. faridah, Saftina, Mutiara, & Asriani, D. (2023). Pentingnya Peranan IPA dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Adam : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 119–123.

Siregar, R. D., & Putri, Z. D. (2023). Analisis Respon Siswa Terhadap Pembelajaran IPA Kelas VI di SD Bina Satria Mulia. Educational Journal of Elementary School, 4(1), 1–4. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/EJoES/index

Sukmawati, W., Kadarohman, R. A., Sumarna, O., & Sopandi, W. (2022). KIMIA DASAR Untuk Farmasi. Sleman: CV. Bintang Semesta Media.

Suyatman, & Chusni, M. M. (2021). Pembelajaran IPA Berbasis Riset (T. Media (ed.)). Sukoharjo: Penerbit Tahta Media Group.

Titin et al. (2023). Memahami Media Untuk Efektifitas Pembelajaran. JUTECH : Journal Education and Technology. 4(2). 111-123

Trimulyono, B., & Supriyatna, D. (2024). Analisis Aliran Fluida Cair Dan Pengurangan Tekanan Pada Pipa L Dengan Metode Simulasi Komputasi. Kohesi: Jurnal Multidisiplin Saintek, 3(2), 31–35.

Wandini, R. R., Bariyah, C., Lubis, H., Nur, N., & Mardhatillah, S. (2022). Metode Eksperimen pada Proses Pembelajaran Perubahan Wujud Benda pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(3), 2014–2023.

Yamalia, Ike. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Pemahaman Materi Pembelajaran. Journal Vision Technology. 7(1). 53-60




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v8i1.28178

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.