EFFECTIVENESS OF THE TOULMIN ARGUMENTATION PATTERN (TAP) LEARNING DEVICE BASED ON THE ADI MODEL AND EXPERIMENTS FOR TRAINING SCIENTIFIC ARGUMENTATION SKILLS
Abstract
Keywords
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Aini, Q. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Menggunakan Model Problem Based Learning (PBL) Berbasis Eksperimen Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas V Tema 6 Subtema 2 UPTD SDN Kamal 2. Skripsi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Universitas Trunojoyo Madura
Akili, A. W. R., Lukum, A., & Laliyo, L. A. R. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Larutan Elektrolit Berbasis Model Argument-Driven Inquiry Untuk Melatih Keterampilan Argumentasi Ilmiah Siswa SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(1), 22–29. https://doi.org/10.15294/jipk.v16i1.28996
Arman, A., Annisa, M., & Kartini, K. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Berkarakter Berbasis Integrasi Model Pembelajaran Problem Based Learning dan Keterampilan Proses Sains. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24929/lensa.v10i1.90
Fatmawati, A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Menggunakan Model Penbelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 1–10.
Franqueira, V. N. L., & Horsman, G. (2020). Towards Sound Forensic Arguments: Structured Argumentation Applied to Digital Forensics Practice. Forensic Science International: Digital Investigation, 32(1), 300923. https://doi.org/10.1016/j.fsidi.2020.300923
Friska, R. I., Siahaan, P., & Hendayana, S. (2022). Junior High School Students Scientific Argumentation Skills on Conventional Biotechnology Materials. Journal of Educational Sciences, 6(1), 143. https://doi.org/10.31258/jes.6.1.p.143-157
Ginanjar, W. S., Utari, S., & Muslim, D. (2019). Penerapan Model Argument-Driven Inquiry dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa SMP. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 20(1), 32. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v20i1.559
Irvan, A., & Admoko, S. (2020). Analisis Kemampuan Argumentasi Ilmiah Siswa Berbasis Pola Toulmins Argument Pattern (TAP) Menggunakan Model Argument Driven Inquiry dan Diskusi pada Pembelajaran Fisika SMA. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 318–324. https://doi.org/10.26740/ipf.v9n3.p318-324
Khodabandeh, F. (2019). Argumentation Across L1 and L2: Examination of Three Instructional Treatments of Genre-based Approach to Teaching Writing. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 98(1), 968–975. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.03.506
Saputro, D. (2019). Manajemen Penelitian Pengembangan (Research and Development) Bagi Penyusun Tesis dan Disertasi. Aswaja Pressindo. books.google.com
Sari, S. Y., Sundari, P. D., Jhora, F. U., & Hidayati, H. (2020). Studi Hasil Bimbingan Teknis Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Abad-21 dalam Rangka Penerapan Program Merdeka Belajar. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 4(2), 189. https://doi.org/10.24036/jep/vol4-iss2/527
Shafira, R., Suanto, E., & Kartini, K. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan Contextual Teaching and Learning Berorientasi Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(1), 401–410. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i1.416
Songsil, W., Pongsophon, P., Boonsoong, B., & Clarke, A. (2019). Developing Scientific Argumentation Strategies Using Revised Argument-Driven Inquiry (Radi) in Science Classrooms in Thailand. Asia-Pacific Science Education, 5(1), 1–22. https://doi.org/10.1186/s41029-019-0035-x
Suartha, I., Setiawan, I., & Sudiatmika, A. (2020). Pola Argumen Toulmin Pada Proses Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 1–11.
Widiyasari, R., Astriyani, A., & Irawan, K. V. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Dengan Bantuan Media Evaluasi Thatquiz. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(2), 131. https://doi.org/10.24853/fbc.6.2.131-154
DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v7i2.26285
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.