PENGEMBANGAN e-MAGAZINE BERBASIS FLIPBOOK MAKER TEMA ETNOSAINS PEMBUATAN ARANG BATOK KELAPA

Nadia Milla Nabila, Rahmad Fajar Sidik, Badrud Tamam, Mochammad Yasir, Maria Chandra Sutarja

Abstract


This development research aims to produce e-magazine and determine the feasibility, student response, and student readability of e-magazine based on flipbook maker ethnoscience theme of coconut shell charcoal. This type of research is development research using the ADDIE development model. The population in this study were all seventh grade students of SMP Islam Baiturrahmah Sumenep with a sample of class VII-B. sampling using purposive sampling technique. The instrument used is a validation sheet for teaching material experts, material experts, science teachers, student readability questionnaires and student responses. The results showed that the teaching material e-magazine based on flip book maker ethnoscience theme coconut shell charcoal developed was included in the criteria worthy of use, seen from the results of teaching material expert validation of 0.98%, material validation of 0.8%, student readability questionnaire of 83.8%, and student response of 84.7%. These results show that the use of e-magazine based on flip book maker on the theme of ethnoscience of coconut shell charcoal is suitable for use in learning by junior high school students in grade VII


Keywords


charcoal, e-magazine, ethnoscience, flipbook

References


Astiti, K. A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Fisika SMA Berbasis Kontekstual Pada Materi Suhu dan Kalor. Jurnal Pembelajaran Sains, 3(1), 29-34.

Barus, M. (2022). Literasi Sains dan Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Pendidikan Bahasa Indonesia dan Sastra (Pendistra), 5(1), 17-23.

Dwiqi, G. C. S., Sudatha, I. G. W., & Sukmana, A. I. W. I. Y. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran interaktif mata pelajaran IPA untuk siswa SD kelas V. Jurnal Edutech Undiksha, 8(2), 33-48.

Fuad, A., Karim, H., & Palennari, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran E-Magazine sebagai Sumber Belajar Biologi Siswa Kelas XII. Biology Teaching and Learning, 3(1), 38-45.

Husada, S. P., Taufina, T., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Pembelajaran Tematik dengan Menggunakan Metode Visual Storytelling di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2), 419-425.

Jariati, E., & Yenti, E. (2020). Pengembangan E-magazine berbasis multipel representasi untuk pembelajaran kimia di SMA pada materi larutan elektrolit dan non elektrolit. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 138-150.

Kurniawati, F. N. A. (2022). Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan Di Indonesia Dan Solusi. Academy of Education Journal, 13(1), 1-13.

Kinasih, S., & Sinaga, K. (2020). Kajian Penerapan Teori Pembelajaran Bermakna Ausubel Berdasarkan Perspektif Alkitabiah Pada Pembelajaran Kimia Materi Hidrokarbon [A Study On The Application Of Ausubel’s Meaningful Learning Theory On Hydrocarbon Chemical Learning Based On A Biblical Pers. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 141–153.

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis bahan ajar. Nusantara, 22(2), 311-326.

Nurafni, A., Pujiastuti, H., & Mutaqin, A. (2020). Pengembangan bahan ajar trigonometri berbasis kearifan lokal. Journal of Medives: Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 4(1), 71-80.

Nuralita, A. (2020). Analisis penerapan model Pembelajaran berbasis etnosains dalam pembelajaran tematik SD. Mimbar PGSD Undiksha, 8(1), 1-8.

Nurhayati, E., Andayani, Y., & Hakim, A. (2021). Pengembangan E-Modul Kimia Berbasis STEM Dengan Pendekatan Etnosains. Chemistry Education Practice, 4(2), 106-112.

Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271-6279.

Rohaendi, S., & Laelasari, N. I. (2020). Penerapan teori piaget dan vygotsky ruang lingkup bilangan dan aljabar pada siswa Mts Plus Karangwangi. Prisma, 9(1), 65-76.

Sari, A. P., & Suryelita, S. (2023). Uji Validitas E-Modul Struktur Atom-Keunggulan Nanoteknologi Sesuai Kurikulum Merdeka untuk Peserta Didik SMA/MA Fase E. Jurnal Pendidikan MIPA, 13(1), 235-142.

Sasmitha, L. D., Hadiprayitno, G., Ilhamdi, M. L., & Jufri, A. W. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Android terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(SpecialIssue), 292-298.

Sugianto, S. D., Ahied, M., & Hadi, W. P. (2018). Pengembangan Modul IPA Berbasis Proyek Terintegrasi STEM pada Materi Tekanan. Journal of Natural Science Education Reseach, 1(1), 28–39.

Turahmah, F., Febrini, D., & Walid, A. (2022). Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Bidang Kependidikan, Pembelajaran dan Pengembangan, 4(1), 74-87.

Wali, M., Mbabho, F., & Pali, A. (2020). Pembelajaran Terpadu Tipe Webbed Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Mimbar PGSD Undiksha, 8(3), 404-411.

Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika pemanfaatan media pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107-112.

Zahro, T., Widodo, W., & Sabtiawa, W, B. (2019). Keterlaksanaan Pembelajaran Menggunakan Komik Berbasis Etnosains Pada Materi Pemisahan Campuran Untuk Melatihkan Kemampuan Literasi Sains Siswa. PENSA: E-Jurnal Pendidikan Sains, 7(2).




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v7i1.24029

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.