APPLICATION OF THE DISCOVERY LEARNING MODEL ASSISTED BY AR MEDIA ON SOLAR SYSTEM MATERIAL TO IMPROVE STUDENTS' CRITICAL THINKING SKILLS

Fabila Resti Marinda, Eva Ari Wahyuni, Ana Yuniasti Retno Wulandari, Try Hartiningsih, Aditya Rakhmawan

Abstract


This study aims to determine improvement of students' critical thinking skills after the application of the AR media assisted discovery learning model to the solar system material for class VII SMP. The research method used in this study is a quasi-experimental research design. The sample selection technique in this study was to use a purposive sampling technique which was carried out at SMP Negeri 1 Kamal in 2022/2023. Analysis of students' critical thinking skills improvement used the N-Gain Score test. The improvement of students' critical thinking skills based on the N-Gain Score test in the experimental class was in the medium category, while in the control class it was in the low category. The conclusion of this study was that application of the discovery learning model assisted by AR media on solar system can make students active in learning and increase students’ critical thinking skills.


Keywords


Augmented Reality, discovery learning, keterampilan berpikir kritis, tata surya

References


Andriani, M. W., & Ramadani, A. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Augmented Reality Berbasis Android Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Mandala, 7(2), 567–576.

Balitbang Kemendikbud. (2019). Pendidikan di Indonesia: Belajar Dari Hasil PISA 2018. Jakarta: P. P. P. B. Kemendikbud.

Dewi, L. R., & Anggaryani, M. (2020). Pembuatan Media Pembelajaran Fisika dengan Augmented Reality Berbasis Android pada Materi Alat Optik. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 9(3), 369–376.

Dito, S. B., & Pujiastuti, H. (2021). Dampak Revolusi Industri 4.0 pada Sektor Pendidikan: Kajian Literatur Mengenai Digital Learning pada Pendidikan Dasar dan Menengah. Jurnal Sains dan Edukasi Sains, 4(2), 59–65.

Ein, A. R. N. El, & Martadi. (2021). Perancangan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Mengenal Tata Surya Di Masa Pandemi. Jurnal Barik, 3(1), 195–206.

Ennis, R. H. (1993). Critical Thinking Assessment. Theory Into Practice, 3(32), 179–186.

Girsang, B., Sinaga, E. A. L., Tamba, P. G., Sihombing, D. I., & Siahaan, F. B. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dengan Model Program For International Student Assesment (PISA) Konten Quantitiy pada Materi Himpunan di Kelas VII SMP HKBP Sidorame Medan. Journal of Mathematics Education and Applied, 1(1), 172–180.

Kartika, A. T., Eftiwin, L., Lubis, M. F., & Walid, A. (2020). Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas VIII SMP pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Riset Teknologi dan Inovasi Pendidikan, 3(1), 1–10.

Nafisa, D., & Wardono. (2019). Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 854–861.

Nurhaddi, R. P., & Budiyanto, M. (2020). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Berbasis High Order Thinking Skills untuk Menghadapi Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan Sains, 8(3), 282–287.

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik. Jurnal Publikasi Pendidikan, 10(3), 189–196.

Puspitasari, Y. D., & Nugroho, P. A. (2020). Peningkatan Higher Order Thinking Skill dan Kemampuan Kognitif pada Mahasiswa melalui Pendekatan Science, Environment, Technology and Society Berbantuan Modul Pembelajaran. Jurnal IPA Dan Pembelajaran IPA, 4(1), 11–28.

Purwodani, D. L., Sulton, & Praherdhiono, H. (2018). Prospek Pengembangan Lingkungan Belajar Digital untuk Generasi Z di Era Industri IV. Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Malang, 3(7), 930–934.

Raihan, A. (2022). Implementasi Media Pembelajaran Mobile Learning Versi Android Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Gerak Pada Manusia Kelas VIII. Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(2), 154–160.

Retnaningtiyas, T. A., Suprapto, N., & Achmadi, H. R. (2021). Studi Literatur Pemanfaatan Media Augmented Reality Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 39–49.

Rohmah, F. A., & Nurita, T. (2018). Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMP pada Materi Getaran dan Gelombang. Pensa E-Jurnal: Pendidikan Sains, 5(3), 222–225.

Rosa, A. C., Sunardi, H., & Setiawan, H. (2019). Rekayasa Augmented Reality Planet dalam Tata Surya sebagai Media Pembelajaran bagi Siswa SMP Negeri 57 Palembang. Jurnal Ilmiah Informatika Global, 10(1), 1–7.

Seda, E., Ain, N., & Sundaygara, C. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Berbasis Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Terapan Sains & Teknologi, 1(3), 1–13.

Setianingrum, S., & Wardani, N. S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tematik melalui Discovery Learning Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 149–158.

Wibawa, R. P., & Agustina, D. R. (2019). Peran Pendidikan Berbasis Higher Order Thinking Skills (Hots) pada Tingkat Sekolah Menengah Pertama di Era Society 5.0 sebagai Penentu Kemajuan Bangsa Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Pembelajarannya, 7(2), 137–145.




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i3.22034

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.