ANALISIS KESALAHAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL GETARAN, GELOMBANG, DAN BUNYI DITINJAU DARI GAYA BELAJAR

Tri Ayu Widya Ningsih, Aditya Rakhmawan, Maria Chandra Sutarja, Yamin Yamin, Mochammad Ahied

Abstract


The purpose of this research is to determine the description of students' learning styles and the percentage of student errors in relation to learning styles at SMP Negeri 3 Bangkalan on the subject of Vibrations, Waves, and Sound. This research uses a quantitative method. The population of the study consists of all students in class VIII in the academic year 2022/2023. The sampling technique used is nonprobability sampling, specifically purposive sampling. The research sample consists of 22 students. Data is collected using a learning style questionnaire and problem-solving questions related to Vibrations, Waves, and Sound. The results of the research show that: 1) The students' learning styles are categorized as visual for 9 students, auditory for 7 students, and kinesthetic for 6 students. 2) Students with a visual learning style make the most errors in their final answer, accounting for 26.43% of the errors. Students with an auditory learning style make more errors in the process and final answer, accounting for 22.83% of the errors. Students with a kinesthetic learning style make more errors in the final answer, accounting for 21.47% of the errors

Keywords


Bunyi, Gaya Belajar, Gelombang, Getaran, Kesalahan Siswa

References


Anasari, F., Tandililing, E., & Arsyid, S. B. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Ditinjau Berdasarkan Gender Pada Materi Getaran Di Smp. Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 1-9.

Astiti, N. D., Mahadewi, L. P., & Suarjana, I. M. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar IPA. Jurnal Mimbar Ilmu, 26(2), 193-203. Diambil kembali dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/MI

Gulvara, M. A., Suryadi, D., & Kurniawan, S. (2023). Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Skema Fong : Systematic Literature Review. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 6(2), 607-618.

Isnanto, & Hamu, M. A. (2022). Hasil Belajar Siswa Ditinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 8(1), 547-562. Diambil kembali dari http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/Aksara

Jumiati, Y., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 3(1), 11-18.

Marwiyah, S., Pujiastuti, H., & Sukirwan. (2020). Profil Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar V-A-K pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar. Teori dan Riset Matematika, 5(2), 294–307. Diambil kembali dari https://jurnal.unigal.ac.id/index.php/teorema/article/view/3738

Matussolikhah, R., & Rosy, B. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 . Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(2), 225-236. Diambil kembali dari https://e-journal.uniflor.ac.id/index.php/JPM/article/view/1030

Mulyaningsih, L., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2021). Project Based Learning dan Contextual Teaching and Learning Serta Gaya Belajar pada Ilmu Pengetahuan Alam. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 1(6), 110-123.

Nurnaifah, I. I., Akhfar, M., & Nursyam. (2022). Pengaruh Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa. Journal Of Physics Educations, 1(2), 84-92.

Rahmadani, N. S., & Setiawati, M. (2019). Aplikasi Pendidikan Online “Ruang Guru” Sebagai Peningkatan Minat Belajar Generasi Milenial Dalam Menyikapi Perkembangan Revolusi Industri 4.0. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3( 2).

Rasitullah, S. A., & Wahyu, K. (2021). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Di Tinjau Dari Gaya Belajar. Jurnal Syntax Transformation, 2(2), 222-233.

Salim, M. S., & Mahmudah, U. (2021). Newman's Error Analysis untuk Memetakan Tingkat Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika dan Penyebabnya. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 1-15. Diambil kembali dari http://e-journal.iainpekalongan.ac.id/index.php/circle

Sari, S. R., Munawaroh, F., Rosidi, I., & Wulandari, A. Y. (2019). Kesalahan Umum Pada Penyelesaian Soal Cerita Materi Getaran, Gelombang, Dan Bunyi: Aplikasi Newman Error Analysis. Natural Science Education Reseach, 2(2), 159-166.

Setiani, L. I., Vahlia, I., Farida, N., & Suryadinata, N. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Trigonometri Berdasarkan Teori Newman Ditinjau dari Gaya Kognitif Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 89-99. Diambil kembali dari http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/MTK

Sudijono, A. (2018). Pengantar Statistika Pendidikan. Depok: Rajawali Press.

Syahril, R. F., Maimunah, & Roza, Y. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Kelas XI SMAN 1 Bangkinang Kota Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(03), 78-90.

Umrana, Cahyono, E., & Sudia, M. (2019). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa. Jurnal Pembelajaran Berpikir Matematika, 4(1), 67-76.

Yofita, A., Rahmi, & Jufri, L. H. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Belajar. Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 6(1), 42-56.

Yuwanita, I., Dewi, H. I., & Wicaksono, D. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran dan Gaya Belajar terhadap Hasil Belajar IPA. Jurnal Instruksional, 1(2), 152-158.




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i3.21964

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.