ANALYSIS OF STUDENT COMMUNICATION SKILLS IN GAMIFICATION ASSISTED NUMBERED HEAD TOGETHER (NHT) LEARNING MODEL

Nabillatul Khumaidah, Nur Qomaria, Yamin Yamin, Try Hartiningsih, Wiwin Puspita Hadi

Abstract


This research aims to determine the effect of the Numbered Head Together (NHT) learning model with gamification on students' communication skills. The research method used is quasi-experimental with a non-equivalent control group design, conducted at SMPN 24 Gresik in the academic year 2022/2023. Data collection techniques were done through tests and documentation with a population of seventh-grade students and a sample consisting of Class VII A as the control group and Class VII D as the experimental group using Random Sampling. Hypothesis testing was conducted using the non-parametric Mann-Whitney U test. The research results showed that: 1) in the communication skills test, a significance value of 0.001 less than 0.005 was obtained, indicating the rejection of H0, 2) the improvement in the experimental class was measured with an N-Gain of 0.78, categorized as high

Keywords


Communication Skills, Ecology and Biodiversity, Numbered Head Together (NHT)

References


Aisyah, N., Susongko, P., & Fatkhurrohman, M. A. (2019). Penerapan Model Teams Games Tournament (TGT) dengan Permainan Teka-Teki Silang (TTS) terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik. Cakrawala: Jurnal Pendidikan, 13(2), 1–11.

Ariani, D. (2020). Gamifikasi untuk Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 3(2), 144–149.

Astuti, B., & Pratama, A. I. (2020). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Keterampilan Komunikasi Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(2), 147–155.

Budiatman, I., & Patriasurya, A. (2019). Teknik Pembelajaran yang Efektif dalam Disain Pembelajaran Kooperatif untuk Mata Pelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(2), 70–79.

Damayanti, A. F., Prihatin, J., & Pujiastuti, P. (2021). Pengembangan Model Brain-Based Learning (BBL) Berbasis Gamifikasi pada Pembelajaran Daring Biologi SMA Daerah Pertanian Industrial. Saintifika, 23(2), 52–63.

Elendiana, M., & Prasetyo, T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran NHT dan Model Pembelajaran STAD Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Educatio, 7(1), 228–237.

Fitriana, S. A., Budiman, M. A., & Suyitno, S. (2022). Keefektifan Media Powtown terhadap Hasil Belajar Bahasa Inggris Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Nalumsari Kabupaten Jepara. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 8(2), 1805–1817.

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28.

Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N. K. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing terhadap Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis IPA SD. Jurnal Kontekstual, 1(2), 49–57.

Khoiriyah, S. (2018). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edumath, 4(2), 30–35.

Lestari, A. T. (2022). Model Pembelajaran Tipe Numbered Head Together untuk Meningkatkan Kemampuan Matematika. Lombok: P4I. https://books.google.co.id/books?id=9hx9EAAAQBAJ

Malikah, S., Winarti, W., Ayuningsih, F., Nugroho, M. R., Sumardi, S., & Murtiyasa, B. (2022). Manajemen Pembelajaran Matematika pada Kurikulum Merdeka. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5912–5918.

Mufidah, E. F., Wulansari, P. S. D., & Mudhar, M. (2022). Implementasi Layanan Bimbingan Karier untuk Mendukung Kurikulum Merdeka Di SMPN 9 Blitar. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 8(1), 27–32.

Nasrudin, H., & Wrdah, D. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatf Tipe NHT (Number Heads Together) untuk Melatihkan Keterampilan Komunikasi Siswa SMA Kelas XI pada Materi Pokok Asam Basa. Unesa Journal of Chemical Education, 9(1), 127–132.

Ngazizah, N., Saputri, D. R., Prahastiwi, F. A., Maulannisa, D., & Safitri, D. (2021). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Keterampilan Generik Sains Terintegrasi Karakter Tema 6 Kelas Iii Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 81–89.

Nofrion, N. (2016). Komunikasi Pendidikan. Jakarta: Prenada Media. https://books.google.co.id/books?id=PnpXDwAAQBAJ

Nurbaiti, Meriyati, & Putra, F. G. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament Berbantuan Konsep Gamifikasi. Nabla Dewantara: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 1–13.

Nurlaili, N., Panjaitan, R. G. P., & Yeni, L. F. (2021). The Implementation of Inquiry Learning on Students’ Learning Outcomes and Critical Thinking Skills in the Digestive System Material. Jurnal Pena Sains, 8(1), 29–37. https://doi.org/10.21107/jps.v8i1.10316

Parnabhakti, L., & Puspaningtyas, N. D. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran Powerpoint melalui Google Classroom untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(2), 8–12.

Permata, C. A. M., & Kristanto, Y. D. (2020). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis Gamifikasi untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 4(2), 279–291.

Permata, S. D., & Mustadi, A. (2019). Peningkatan Keterampilan Komunikasi Saintifik Melalui Group Investigation (GI) pada Calon Guru Sekolah Dasar. Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 28(2), 103–114.

Safitri, C., Maskur, R., Putra, R. W. Y., Lenni, N., & Sodiq, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Sintetik dengan Bahan Ajar Gamifikasi: Keterampilan Komunikasi Matematis. Edunomika, 05(02), 866–873.

Sinambela, P. N. J. M., Bulan, A., Febrina, A., Susilowaty, N., Fatchurrohman, M., Novianti, W., Sembiring, E. T. B., Subroto, D. E., Mardhiyana, D., & others. (2022). Model-Model Pembelajaran. Banten: Sada Kurnia Pustaka. https://books.google.co.id/books?id=4ByeEAAAQBAJ

Suartha, I. N., Setiawan, I. G. A. N. S., & Sudlatmika, A. A. R. (2020). Pola Argumen Toulmin pada Proses Pembelajaran IPA SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(April), 1–11.

Sudana, I. B. K. M., Suyasa, P. W. A., & Agustini, K. (2021). Efektifitas Media Pembelajaran Berkonsep Gamifikasi Pengenalan Tata Surya Mata Pelajaran IPA Terpadu Kelas VII di SMP Negeri 2 Kubutambahan. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 18(1), 43–54.

Tanjung, R. E., & Faiza, D. (2019). Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata. Jurnal Vokasional Teknik Elektronika Dan Informatika, 7(2), 79–85.

Wardana, S., & Sagoro, E. M. (2019). Implementasi Gamifikasi Berbantu Media Kahoot untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar, Motivasi Belajar, Dan Hasil Belajar Jurnal Penyesuaian Siswa Kelas X Akuntansi 3 di SMK Koperasi Yogyakarta Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 17(2), 46–57.

Yusup, A. A. M. (2021). Keefektifan Cooperative Learning STAD dan NHT Ditinjau dari Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Matematika. Research and Development Journal of Education, 7(1), 80–89.

Zulfira, V., Anggereini, E., & Sadikin, A. (2019). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Hasil Belajar Biologi pada Materi Keanekaragaman Hayati Di SMA Negeri 1 Batang Hari. Biodik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 5(3), 273–285.




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i3.21555

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.