PENGEMBANGAN FILM DOKUMENTER BERBASIS AUDIO VISUAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MATERI PENCEMARAN LINGKUNGAN

Siti Sofiyah, Wiwin Puspita Hadi, Nur Qomaria, Aida Fikriyah, Aditya Rakhmawan

Abstract


Documentary film is a film based on true events. The purpose of this study was to determine the feasibility and response of students to documentary films. This research is a development research using the ADDIE model. The results of the material validation results obtained a score of 90% anda reliability of 92,6%.  Media validation results obtained a score of 96% and 98% reliabilty. Based on the validation results, it is known that documentary films are suitable for use. While the results of the average lift the response of students get a score 80,38% (good) so that it can be concluded that students are interested in learning environmental pollution materials using documentaries. 


Keywords


Audio-visual: film dokumenter: media pembelajaran: pencemaran lingkungan

References


Abustan & Nawir. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Elektronik LCD Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 1(1),34-39.

Arnop, O., et al. (2019). Kajian Evaluasi Mutu Sungai Nelas Dengan Metode Storet dan Indfeks Pencemaran. Jurnal Naturalis, 8(1), 15-24.

Arsyat, A. (2013). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.

Fakhrurrazi. (2018). Hakikat Pembelajaran yang Efektif. Jurnal At-Tafkir, 9(1), 85-99.

Fatayah, F., et al. (2022). Analisis Validitas dan Reliabilitas Dalam Mendukung Ketuntasan Belajar Model STEM. Jurnal Buana Pendidikan, 18(1), 49-60.

Hisbullah & Selvi, H. (2018). Pengembangan Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Dasar. Makassar. Aksara Timur.

Ihwanuddin, M., et al. (2018). Bahan Ajar Terpadu Tipe Integrated Berbasis Komplementasi Ayat-Ayat Al-Quran. Unnes Physics Education Journal, 7(3), 36-42.

Jusmiana, A., & Herianto. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa SMP di Era Pandemi Covid-19. Pedagogy, 5(2), 1-11.

Magriyanti, A.A., & Rasminto, H. (2020). Film Dokumenter Sebagai Media Informasi Kompetensi Keahlian SMK Negeri 11 Semarang. Jurnal Ilmiah Komputer Grafik, 13(4),123-132.

Melawati. (2019). Implementasi Media Pembelajaran Audio Visual pada Sekolah SMP Al-Munib. Jurnal Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 153-160.

Pakpaham, A. F., et al. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Ramli, R., & Fatmala. (2021). Efektifitas Penggunaan Media Film Dokumenter Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VII pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN 2 Tapalang Barat. Jurnal Al-Ibrah, 10(2), 39-54.

Safitri., et al. (2021). Faktor Penting Dalam Pemahaman Konsep Siswa SMP: Two-Tier Test Analysis. Jurnal Natural Science Educational Research, 4(1). 45-55.

Siddiq., et al. (2020). Pengaruh Penerapan Problem Based Learning Terhadap Literasi Lingkungan Siswa SMP pada Materi Pencemaran Lingkungan. Indonesia Journal of Biology Education, 3(1), 18-24.

Suardi, M. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish.

Sugihartini, N., & Yudiana, K. (2018). Addie Sebagai Model Pengembangan Media Instruksional Edukatif (MIE) Mata Kuliah Kurikulum dan Pengajaran. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan , 15(2),177-186.

Sugiono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Wahyuningtyas, R., & Sulasmono, B. S. (2020). Pentingnya Media Dalam Pembelajaran Guna Meningkatkan Hasil Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 2(1), 23-27.

Widoyoko, E. P. (2016). Penilaian Hasil Pembelajaran di Sekolah. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Yusmiono, B. A. (2018). Media Pembelajaran Visual Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Geografi di Universitas PGRI Palembang. Jurnal Basicedu, 2(1), 23-27.




DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i1.18979

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.