PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN POE BERPENDEKATAN STEAM TERHADAP KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA
Abstract
This aims of this research to know the effect of the STEAM approach POE learning model on students critical thinking skills. The material used in this research is the excreting system in humans. This research is a type of quantitative research using experimental methods. The POE learning model consist of 3 stages, namely predicting, observing and explaning. The approach taken in the learning uses STEAM which includes knowledge, technology, methods, art, and mathematics. The research population is class VIII MTs Al Karimi 1 Gresik for the academic year 2021/2022. The research population sample was class VIII A as the axperimental class and VIII B as the control class. The research instrument that was validated got a value of more than 0.75 with a very valid category. Student responses to the POE learning model with the STEAM approach obtained an average percentage of 91.84% which was categorized as very good. The result ahowed that the pre test score was 61.63 in the experimental class and 61.67 in the control class. Meanwhile, at the post test the experimental class scored 86.58 and the control class 7633. It can be concluded that there is a significant effect of using the STEAM approach to the POE learning model on student’s critical thinking skills.
Full Text:
PDF (Bahasa Indonesia)References
Adawiyah, F. Z. Z. R. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Leraning Cycle 7 E Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Konsep Sistem Ekskresi. FKIP UNPAS.
Adilah, D. N., & Budiharti, R. (2015). Model Learning Cycle 7E Dalam Pembelajaran IPA Terpadu. PROSIDING: Seminar Nasional Fisika Dan Pendidikan Fisika, 6(4).
Agnafia, D. N. (2019). Analisis kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran biologi. Florea: Jurnal Biologi Dan Pembelajarannya, 6(1), 45–53.
Alquriyah, Y., & Ahmadi, A. (2021). Pentingnya Program Kecakapan Hidup (Life Skills) Untuk Para Santri di Pondok Pesantren. KREATIF: Jurnal Studi Pemikiran Pendidikan Agama Islam, 19(1), 82–94.
Amalia, N. F., Aini, L. N., & Makmun, S. (2020). Analisis Tingkat Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Ditinjau Dari Tingkat Kemampuan Matematika. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 97–107.
Amalia, N. F., & Pujiastuti, E. (2017). Kemampuan berpikir kritis dan rasa ingin tahu melalui model pbl. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 523–531.
Andar, A., Melati, H. A., & Hadi, L. (2016). Pengaruh Model Poe Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Pada Materi Koloid. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, 5(12).
DeJarnette, N. K. (2018). Implementing STEAM in the Early Childhood Classroom. European Journal of STEM Education, 3(3), 18.
Fahrinnisak, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran POE (Predict, Observe, Explain) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Di SDN Pangarangan III Sumenep. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1).
Fitriyani, D. (2015). Penguasaan kalimat efektif dan penguasaan diksi dengan kemampuan menulis eksposisi pada siswa SMP. Jurnal Pesona, 1(2).
Halim, A., Soewarno, S., Elmi, E., Zainuddin, Z., Huda, I., & Irwandi, I. (2020). The Impact of the E-Learning Module on Remediation of Misconceptions in Modern Physics Courses. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 6(2), 203–216.
Handayani, P., Widodo, E., & Hastuti, P. W. (2016). Perbedaan Pembelajaran IPA Menggunakan Pendekatan Inkuiri Terbimbing dan Pendekatan Kontekstual Melalui Metode Eksperimen Ditinjau dari Keterampilan Proses dan Sikap Ilmiah Peserta Didik. Pend. Ilmu Pengetahuan Alam-S1, 5(5).
Hasian, H. P., Situmorang, R. P., & Tapolouw, M. C. (2020). Pengembangan media animasi sistem gerak berbasis model POE untuk meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan generik sains. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 4(2).
Hasruddin, H., & Lestari, E. (2019). Analisis Kemampuan STEAM Berbasis Gender pada Materi Archaebacteria dan Eubacteria Siswa. Jurnal Pelita Pendidikan, 8(3).
Hendracipta, N., Nulhakim, L., & Agustini, S. M. (2017). Perbedaan kemampuan berpikir kritis siswa melalui penerapan model inkuiri terbimbing di sekolah dasar. JPsd (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 3(2), 215–227.
Juniari, N. K., Kusmariyatni, N., & Margunayasa, I. G. (2014). Pengaruh model pembelajaran poe dan motivasi belajar terhadap hasil belajar ipa siswa kelas v sd. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
Juwita, R., & Budiati, S. A. (2015). Pengaruh Biaya Produksi Dengan Menggunakan Metode Full Costing Terhadap Laba Bersih Pada Perusahaan Manufaktur Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Akuntansi, 7(1), 25–32.
Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan dalam masa pandemi covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41–48.
Komalasari, I., Ridwan, I. R., & Alfarisa, F. (2020). Upaya Guru Dalam Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran IPS: Studi Literatur. Didaktika, 1(1), 26–35.
Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya keterampilan belajar di abad 21 sebagai tuntutan dalam pengembangan sumber daya manusia. Lectura: Jurnal Pendidikan, 12(1), 29–40.
Muna, I. A. (2017). Model pembelajaran POE (predict-observe-explain) dalam meningkatkan pemahaman konsep dan keterampilan proses IPA. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 5(1), 73–92.
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. JPPIPAI: Jurnal Pendidikan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Indonesia, 1(2).
Prasasti, P. A. T. (2017). Efektivitas scientific approach with guided experiment pada pembelajaran IPA untuk memberdayakan keterampilan proses sains siswa sekolah dasar. Profesi Pendidikan Dasar, 4(1), 19–26.
Prasetya, A., Fadiawati, N., & Tania, L. (2013). Pengembangan Buku Ajar Larutan Elektrolit Dan Non Elektrolit Berbasis Representasi Kimia. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Kimia, 2(3).
Purbosari, P. M. (2016). Pembelajaran berbasis proyek membuat ensiklopedia Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) untuk meningkatkan academic skill pada mahasiswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(3), 231–238.
Puspitasari, D. I., Rahmawati, J. N., Wahyu, E., Nisa, K., & Apriliani, F. (n.d.). Selangkah Mengabdi di Tengah Pandemi Peningkatan Kompetensi Literasi & Numerasi Siswa SD Negeri Sadeng 03 di Masa Pandemi melalui Kegiatan Kampus Mengajar Angkatan 2. Cahya Ghani Recovery.
Rahman, A. (2022). Efektifitas Media Kartu Bergambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas II Mata Pelajaran IPA SD. Prosiding Seminar Nasional PGSD UST, 1(1), 53–58.
Roosyanti, A. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berorientasi Pendekatan Guided Discovery Untuk Melatihkan Ketrampilan Berpikir Kritis dan Kreatif. 4(1), 60–73.
Rosandy, K. H. R., & Fahmi, S. (2022). Pengaruh Sosial Media marketing dan Word of Mouth Terhadap Purchase Decision Dengan Group Reference Sebagai Variabel Mediasi (Studi Kasus Pada Pengguna Jasa Rias di Wilayah Kabupaten Pasuruan). Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 475–482.
Santhika, I. N. J., Ganing, N. N., & Kristiantari, M. G. R. (2014). Model Pembelajaran Problem Solving Dengan Setting NHT Berpengaruh Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Gugus VIII Abiansemal. MIMBAR PGSD Undiksha, 2(1).
Sari, A. T. W., & Alarifin, D. H. (2016). Pengembangan modul berbasis poe (predict, observe, explain) materi usaha dan energi ditinjau dari kemampuan kognitif. Jurnal Pendidikan Fisika, 4(2), 124–136.
Septiani, I., & Kasih, D. (2021). Implementasi Metode STEAM Terhadap Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di Paud Alpha Omega School. Jurnal Jendela Pendidikan, 1(04), 192–199.
Subhan, S., & Ningsih, F. (2020). Penerapan Pendekatan Konstruktivistik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Siswa Kelas X SMA Al-Maarif Kota Bima. Jurnal Pendidikan IPS, 10(1), 39–52.
Susilawati, E., Agustinasari, A., Samsudin, A., & Siahaan, P. (2020). Analisis Tingkat Keterampilan Berpikir Kritis Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 6(1), 11–16.
Wahyuni, S., Emda, A., & Zakiyah, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Animasi Pada Materi Larutan Elektrolit Dan Nonelektrolit Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa SMA. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 2(1), 21–28.
Zubaidah, R. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematika Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Siswa SMK PAB 3 Medan Estate Tahun Pelajara 2016/2017.
Zubaidah, S. (2010). Berpikir Kritis: kemampuan berpikir tingkat tinggi yang dapat dikembangkan melalui pembelajaran sains. Makalah Seminar Nasional Sains Dengan Tema Optimalisasi Sains Untuk Memberdayakan Manusia. Pascasarjana Unesa, 16(1), 1–14.
Zubaidah, S. (2019). STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics): Pembelajaran untuk memberdayakan keterampilan abad ke-21. Seminar Nasional Matematika Dan Sains, September, 1–18.
DOI: https://doi.org/10.21107/nser.v6i1.16620
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.