Prinsip Etika Bisnis pada Digital Marketing: Literature Review

Moehammad Robith Nahdi, Imam Mukhlis

Abstract


Marketing is a complex thing, marketing is not only related to promotional actions for products that are then purchased by consumers, but marketing also includes creating and strengthening a brand which is carried out effectively, creatively and innovatively so that business growth can run optimally with minimal effort. Current technological developments provide many ways for a marketer to introduce their products to consumers, namely by using technology called digital marketing. Technological developments have an impact on an increasingly tight business climate, this increasingly tight competition causes business people to do everything they can and sometimes do things that are unethical. The purpose of this writing is to explain the theory of business ethics in digital marketing and identify digital marketing activities within the scope of the principles of business ethics. The method for this writing is a qualitative method with a literature review approach. The data taken for this writing uses secondary data with reference sources in the form of books and relevant previous research articles. The results of this research are an explanation of the principles of business ethics which consist of 1) Principle of Autonomy, 2) Principle of Honesty, 3) Principle of Justice, 4) Principle of Mutual Benefit, 5) Principle of Moral Integrity.

 

Pemasaran merupakan suatu hal yang kompleks, pemasaran tidak hanya berkaitan dengan Tindakan memamerkan produk lalu dibeli oleh konsumen tapi pemasaran juga mencakup menciptakan, penguatan sebuah merk yang dilakukan secara efektif, kreatif dan inovatif agar pertumbuhan bisnis bisa berjalan dengan maksimal dengan usaha yang minimal. Perkembangan teknologi seperti saat ini memberikan banyak cara bagi seorang pemasar untuk memperkenalkan produknya kepada konsumen yakni dengan menggunakan teknologi yang disebut dengan digital marketing. Perkembangan teknologi berdampak pada iklim bisnis yang semakin ketat, persaingan yang semakin ketat inilah yang menyebabkan pelaku bisnis melakukan segala cara sehingga terkadang melakukan hal yang tidak etis. Tujuan penulisan ini yakni menjelaskan teori etika bisnis pada digital marketing dan mengidentifikasi kegiatan digital marketing dalam lingkup prinsip prinsip etika bisnis. Metode pada penulisan ini yakni dengan metode kualitatif dengan pendekatan literature review Data yang diambil untuk penulisan ini menggunakan data sekunder dengan sumber referensi berupa buku maupun artikel penelitian terdahulu yang relevan. Hasil penelitian ini yakni penjelasan mengenai prinsip prinsip etika bisnis yang terdiri dari 1) Prinsip Otonomi, 2) Prinsip Kejujuran, 3) Prinsip Keadilan, 4) Prinsip Saling Menguntungkan, 5) Prinsip Integritas Moral.


Keywords


Digital Marketing; Etika Bisnis; Literature Review

References


Ahmad Syafiq. (2019). Penerapan Etika Bisnis Terhadap Kepuasan Konsumen dalam pandangan Islam. El-Faqih : Jurnal Pemikiran Dan Hukum Islam, 5(1), 96–113. https://doi.org/10.29062/faqih.v5i1.54

Arijanto, A. (2019). Etika Bisnis bagi Pelaku Bisnis (3rd ed.). Rajawali Pers.

Aripin, Z., & Negara, M. R. P. (2021). Perilaki Bisnis, Etika Bisnis & Perilaku Konsumen. Penerbit Deepublish. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=ZPpLEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=etika+bisnis+&ots=5SduRW4_l8&sig=IF0NRqJ_MTuZBvZ0yPnHX7LDVNc&redir_esc=y#v=onepage&q=etika bisnis&f=false

Ayesha, I., Pratama, I. W. A., Hasan, S., Amaliyah, Effendi, N. I., Yusnanto, T., Diwyarthi, N. D. M. S., Utami, R. D., Firdaus, A., Mulyana, M., Fitriana, Norhidayati, & Egim, A. S. (2022). Digital Marketing (Tinjauan Konseptual). In R. Wujarson (Ed.), Pt. Global Eksekutif Teknologi. PT Global Eksekutif Teknologi. http://repository.ibik.ac.id/1470/1/DIGITAL MARKETING.pdf

Bertens, K. (2004). Etika. Gramedia.

Butarbutar, B. (2019). Peranan Etika Bisnis dalam Bisnis. Dinasti Review, 1(2), 1–13. https://doi.org/10.31933/JIMT

Carroll, A. B., & Buchholtz, A. K. (2003). Business and Society: Ethics and Stakeholder Management (5th ed.). Thomson South-Western.

Chaffey, D., & Ellis Chadwick, F. (2019). Digital Marketing.

Chatterjee, S., Chaudhuri, S., Sakka, G., & Apoorva. (2021). Cross-disciplinary issues in international marketing: a systematic literature review on international marketing and ethical issues. International Marketing Review, 38(5), 985–1005. https://doi.org/10.1108/IMR-12-2020-0280

Christofi, M., Vrontis, D., Leonidou, E., & Thrassou, A. (2020). Customer engagement through choice in cause-related marketing: A potential for global competitiveness. International Marketing Review, 37(4), 621–650. https://doi.org/10.1108/IMR-04-2018-0133

Crossan, M., Mazuis, D., & Seijts, G. (2013). In Search of Virtue: The Role of Virtues, Values and Character Strengths in Ethical Decision Making. Journal of Business Ethics, 113, 567–581. https://doi.org/10.1007/s 10551-013-1680-8

Djakfar, M. (2012). Etika Bisnis, Menangkap Spirit Ajaran Langit dan Pesan Moral Ajaran Bumi. Penebar Plus. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=78UYCgAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=etika+bisnis+&ots=yQ8YplC5Bc&sig=AysW1BYp5_5jMtqrAs07klMNzps&redir_esc=y#v=onepage&q=etika bisnis&f=false

Doyduk, H. B. B. (2018). Business ethics, marketing ethics, consumer ethics, sustainable consumption and corporate social responsibility in Turkey. Marketing Management in Turkey, 29–47. https://doi.org/10.1108/978-1-78714-557-320181004

Ernawan, E. R. (2007). Business Ethics. Alfabeta, CV.

Hasan, Y. (2021). Mengkaji Relevansi Etika Pemasaran Syariah Di Era Marketing Digital. Maqrizi: Journal of Economics and Islamic Economics, 1(1), 48–61. https://doi.org/10.30984/maqrizi.v1i1.38

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing (16th ed.).

Kristanti, D., Kardini, N. luh, Sucandrwati, N. L. K. A. S., Hendrik, Alaslan, A., Harto, B., Hidayati, M., Suprianto, Ashriana, A. N., Irawan, B., & Astari, A. A. (2023). Etika Bisnis. PT Global Eksekutif Teknologi. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=AXetEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP3&dq=etika+bisnis+&ots=5sKHixlK90&sig=4-uz0T0FZ-p_IDZ-eEy81OMWvpY&redir_esc=y#v=onepage&q=etika bisnis&f=false

Luqman Nurhisam. (2017). Etika Marketing Syariah. Iqtishadia Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 4(2). http://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/iqtishadia/article/view/1412/1058

Norvadewi. (2015). Bisnis dalam Perspektif Islam. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, Vol. 01, N, 33–46. https://media.neliti.com/media/publications/141373-ID-bisnis-dalam-perspektif-islam-telaah-kon.pdf

Nugroho, A., & Arijanto, A. (2015). Etika Bisnis: Pemahaman Teori Secara Komprehensif dan Implementasinya. IPB Press.

Revaya, M., & Nurani, N. (2023). Analisis Pelanggaran Etika Pariwara Indonesia dalam Iklan Le Minerale versi Pesan dari Ikatan Dokter Indonesia. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 7, 194–204. http://jurnal.utu.ac.id/jbkan/article/view/8126/4229

Sari, D. K. S., Pebrianggara, A., & Oetarjo, M. (2021). Buku Ajar Digital Marketing. In Buku Ajar Digital Marketing. UMSIDA PRESS. https://doi.org/10.21070/2021/978-623-6081-38-9

Sari, R. C., & Sholihin, M. (2022). Etika Bisnis di Era Teknologi Digital. Penerbit Andi. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=vyZ-EAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=etika+bisnis+&ots=J_QE6OGFbn&sig=rt7_3qZZV7dwYB6Mdb3Ei4BNtIk&redir_esc=y#v=onepage&q=etika bisnis&f=false

Velasquez, M. . (2005). Etika bisnis, konsep dan kasus (5th ed.). Penerbit Andi.

Vitell, S. J., & Paolillo, J. G. (2003). Consumer ethics: The role of religiosity. Journal of Business Ethics, 46(2), 151–162.

Wati, A. P., Martha, J. A., & Indrawati, A. (2020). Digital Marketing. Edulitera. https://repository.um.ac.id/1150/1/fullteks.pdf

Weruin, U. U. (2019). Teori-Teori Etika Dan Sumbangan Pemikiran Para Filsuf Bagi Etika Bisnis. Jurnal Muara Ilmu Ekonomi Dan Bisnis, 3(2), 313. https://doi.org/10.24912/jmieb.v3i2.3384




DOI: https://doi.org/10.21107/jsmb.v10i2.23439

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Moehammad Robith Nahdi, Imam Mukhlis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Creative Commons License
Jurnal Studi Manajemen dan Bisnis
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN: 2460-3775 (Online) dan ISSN: 2355-9543 (Print)