PERSEPSI GURU SEKOLAH DASAR TENTANG PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN SEBAGAI ALAT BANTU PENCAPAIAN TUJUAN PEMBELAJARAN

Fachrur Rozie

Abstract


ABSTRACT

The purpose of this study is to determine the extent of the teacher's perspective on learning media as a tool to facilitate the achievement of learning objectives in the State Elementary School Bancaran 4 Bangkalan district. This research type is descriptive research. Many teachers in Bangkalan district do not understand that the media is a learning tool to facilitate the achievement of learning objectives. This is evident from the results of data analysis that shows not consider the media as something that is important to achieve learning objectives. Teachers also rarely use learning media because it is still the process of choosing to adjust the learning materials and create a simple media that takes a little time, learning media is very important to support the process of learning activities, and the number of media in elementary schools is not too much.

 

Keywords: Perception Teachers, Learning Media.

 

 

ABSTRAK

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui sejauh mana perspektif guru tentang media pembelajaran sebagai alat untuk mempermudah pencapaian tujuan pembelajaran di SD Negeri Bancaran 4 kabupaten Bangkalan. Jenis Penelitian ini adalah penelitian deskriptif. Banyak guru di kabupaten Bangkalan yang belum memahami bahwa media merupakan alat bantu pembelajaran untuk mempermudah pencapaian tujuan pembelajaran. Hal ini nampak dari hasil analisis data yang menunjukan belum menganggap media sebagai sesuatu yang penting untuk mencapai tujuan pembelajaran. Guru juga jarang menggunakan media pembelajaran karena masih proses memilih menyesuaikan materi pembelajaran maupun membuat media sederhana yang membutuhkan waktu yang sedikit lama, media pembelajaran sangat penting untuk mendukung proses kegiatan pembelajaran, dan jumlah media di Sekolah Dasar jumlahnya tidak terlalu banyak.

 

Kata Kunci: Persepsi Guru, Media Pembelajaran.



Keywords


Persepsi Guru, Media Pembelajaran.

References


Arsyad. 1997. Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Bahri. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Iyor. 1987. Pengelolaan Belajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Kustandi. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta. Ghalia Indonesia.

Rohan. 1997. Media Instructional Educatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana. 1989. Media Pengajaran. Bandung:Sinar baru.

Susilana. 2007. Media Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.




DOI: https://doi.org/10.21107/widyagogik.v5i2.3863

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
Widyagogik : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar 
by Universitas Trunojoyo Madura is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
ISSN 2541-5468 (Online)  and ISSN 2303-307X(Print) 
Email: widyagogik@trunojoyo.ac.id

Indexed by: