Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Nasabah Perbankan Konvensional Beralih Ke Perbankan Syariah (Studi Empiris Pada Mahasiswa Perguruan Tinggi di D.I.Y)

Ilham Maulana Saud, Iman Teguh, Peni Nugraheni

Abstract


This study aims to analyze and prove empirically the influence of knowledge, religiosity, accessibility, and extra curricular islamic program to conventional banking customer behavior that switch to sharia banking. The subjects of this study are students of accounting study programs that become conventional banking customers and switch to sharia banking, whether really switching or not really switching. The object of this study is the institutions of college in the Special Region of Yogyakarta. In this study the sample of 82 respondents selected using purposive sampling method. The analysis used in this research is multiple linear regression analysis using SPSS 24.0. Based on the analysis that has been done obtained the result that the knowledge and extra curricularislamic program does not affect the behavior of conventional banking customers to switch to sharia banking. While religiosity and accessibility proved to have a positive and significant effect.


Keywords


Accessibility, Extra Curricular Islamic Program, and Customer Behavior of Brand Switching.

Full Text:

PDF

References


Abdurahim, Ahim. (2017). “Akuntabilitas Lembaga Keuangan Syariah dalam Perspektif yang Holistis (Kaffah)”. Repository Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Al-Qur'an dan Terjemahannya. (2014). Jakarta: Departemen Agama RI

Ancok, Djamaludin dan Suroso, Fuat Nashori. (2008) Psikologi Islam : Solusi atas Problem-Problem Psikologi. Yogyakarta. Pustaka Pelajar.

Antonio, M. S. (2016). Bank Syariah dari Teori ke Praktik. Jakarta: Gema Insani.

Arifin, Z. (2006). Dasar-Dasar Manajemen bank syariah . Jakarta: Pustaka Alvabet.

Asnawi. (2016). "Faktor-Faktor yang Memengaruhi Minat Nasabah Muslim dan non Muslim untuk Menjadi Nasabah Bank Syariah". Yogyakarta: Skripsi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Astutik. (2015). "Pengaruh Kedisiplinan Mengikuti Kegiatan Mentoring Terhadap Akhlak Siswa Kelas IV di SD IT Harapan Bunda Pedurungan Kota Semarang Tahun Ajaran 2014/2015". Eprints Walisongo .

Dianto, S. (2016). "Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Minat Masyarakat untuk Menjadi Nasabah Bank Syariah (Studi Empiris pada Masyarakat di Daerah Istimewa Yogyakarta. Yogyakarta": Skripsi FEB Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Djamaluddin dan Suroso. (2008). Psikologi Islam : Solusi atas Problem-Problem Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Erol Cenginz dan Radi El-Bdour. (2013). "Attitude, Behavior, and Patronage Factors of Bank Customer towards Islamic Bank". Journal of Bank Marketing, Vol.7 Issue: 6, pp. 31-37.

Faisal. (2016). "Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa untuk Menjadi Nasabah di Bank Syariah". Yogyakarta: Skripsi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Gufron, S. (2015). Edukasi Profesional Syariah, Konsep dan Implementasi Bank Syariah. Jakarta: Renaisan.

Haque, Ahasanul. Jamil Osman dan Ahmad Zaki Hj Ismail. (2009). "Factor Influences Selectionof Islamic Banking: A Study on Malaysian Customer Preferences". American Journal of Applied Sciences 6 (5) : 922-928. ISSN 1546-9239.

Hendiyana, R. (2015). "Pengaruh Kegiatan Mentoring Terhadap Akhlak Siswa SMA NEGERI 1 PARUNG". Jakarta. Skripsi UIN Syarif Hidayatullah.

Henry, A. (1998). Measuring Brand Equity Across Product and Market. New York: The Free Press.

Hidayat, R. (2009). "Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk dan Nilai Nasabah Terhadap Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Mandiri". Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan .

Ilyas, Y. (2014). Kuliah Akhlaq. Yogyakarta: Lembaga Pengkajian dan Pengamalan Islam (LPPI).

Jalaluddin. (2010). Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Jerry, C. Oleson dan J. Paul Peter. (2000). Perilaku Konsumen. Jakarta: Bina Rupa Aksara.

Juanda, dan Ilham Maulana Saud. (2016). Pendampingan Agama Islam Program Studi Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. Yogyakarta.

Kariyoto. (2013). Akuntansi dalam Perspektif Syariah Islam. Jurnal Jibeka , 44-51.

Kasmir. (2012). Dasar-Dasar Perbankan. Jakarta: PT Grafindo Persada.

Keaveney, Susan M. (1995). Customer Switching Behavior in Service Industries: An Explanatory Studi. Journal of Marketing, Vol.559, April, pp. 71-82

Kotler. (2004). Marketing Management. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Kusumo, Y. A. (2008). "Analisis Kinerja Keuangan Bank Syariah Mandiri Periode 2002-2007 (dengan Pendekatan PBI N0. 9/1/PBI/2007)". La_Riba Jurnal Ekonomi Islam Vol. 11, No. 1 , 110.

Latifah, N. (2016). "Pengaruh Penguasaan Materi Pendidikan Agama Islam dan Hasil Kegiatan Mentoring Agama Islam terhadap Perilaku Sosial Keagamaan Mahasiswa" . Tesis UIN Sunan Kalijaga .

Lestari, Afli Muflikhah. (2014). "Pengaruh Religiusitas, Produk Bank, Kepercayaan, Pengetahuan dan Pelayanan terhadap Preferensi Menabung pada Bank Syariah (Studi Kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang)". Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB Universitas Brawijaya Vol.03, No.1.

Ludigdo, U. (2009). "Mengembangkan Kurikulum Akuntansi Berbasis Kewirausahaan, Syariah dan Etika: Sebuah Pengalaman". Universitas Brawijaya .

Lupiyoadi, Rambat. (2001). Manajemen Pemasaran Jasa. Edisi XI. Jakarta: Salemba Empat.

Luthans, F. (2005). Organisational Behaviour : Edisi 10. Yogyakarta: ANDI.

Maesaroh, S. (2014). "Pengaruh Atribut Produk, Harga, Kebutuhan Mencari Variasi dan Ketidakpuasan Konsumen terhadap Keputusan Perpindahan Bank (Brand Switching) pada Merek Krim Wajah di Yogyakarta". Yogyakarta: Tesis Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Maryani, T. dan U. Ludigdo. 2001. "Survey atas Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Sikap dan Perilaku Etis Akuntan". TEMA. Volume II Nomor 1. Maret. P.49-62

Masruroh, A. (2015). "Analisis Pengaruh Tingkat Religiusitas dan Disposible Income terhadap Minat Menabung Mahasiswa di Perbankan Syariah". Perpus.iainsalatiga.ac.id

Muhamad. (2016). Sistem Bagi Hasil dan Pricing Bank Syariah. Yogyakarta: UII Press.

Muhammad. (2005). Permasalahan Agency dalam Pembiayaan Mudharabah pada Bank Syariah di Indonesia. Yogyakarta: UII Yogyakarta.

Najib, M. (2009). "Analisis Konsumen Berpindah Merek (Brand Switcher) pada Bank Syariah dan Bank Konvensional (Studi Kasus Pada Nasabah Di Wilayah Darmaga Bogor)". TAZKIA Islamic Finance & Business Review Vol.4 No.1 , 1-25.

Nazaruddin, I., dan Basuki, A. T. (2017). Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Danisa Media.

Notoatmodjo, S. (2005). Promosi Kesehatan Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rineka Cipta.

Pratiwi,D., dan Ritonga,H.D. (2012) "Analisis Minat Menabung Masyarakat pada Bank Muamalat di Kota Kisaran". Jurnal Ekonomi dan Keuangan.

Potter, P.A. dan Perry, A.G. (2005). Buku Saku:Keterampilan dan Prosedur Dasar. Edisi 5. Jakarta:EGC.

Qolby, M. L. (2013). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pembiayaa pada Perbankan Syariah di Indonesia Tahun 2007-2013. Economics Development Analysis Journal (4) , 372.

Rahmawati, A. (2014). "Pengaruh Persepsi tentang Bank Syariah terhadap Minat Menggunakan Produk di BNI Syariah Semarang". ADDIN, vol. 8, No.1, Feberuari 2014.

Republik Indonesia, Undang-Undang No. 10 Tahun 1998 tentang Perbankan Syariah.

Republik Indonesia, Undang-Undang N0. 7 Tahun 1992 tentang Eksistensi Perbankan.

Republik Indonesia, Undang-Undang No. 21 Tahun 2008 tentang Perbankan Suyariah.

Risky, Z. A. (2015). "Faktor-Faktor yang Berpengaruh pada Preferensi untuk Memilih Perbankan Syariah". Yogyakarta: Skripsi Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Rohman, Abdul. (2009). "Pengaruh Implementasi Sistem Akuntansi, Pengelolaan Keuangan Daerah terhadap Fungsi Pengawasan dan Kinerja Pemerintah Daerah (Survey pada Pemda di Jawa Tengah)". Jurnal Akuntansi. Universitas Sebelas Maret. Surakarta.

Ruswandi. (2007). Manajemen Mentoring. Bandung: Syaamil.

Sahlan, A. (2011). "Religiusitas Perguruan Tinggi:Potret Pengembangan Tradisi Keagamaan di Perguruan Tinggi Islam". repository.uin-malang.ac.id.

Schiffman, dan Kanuk. (2002). Customer Behavor 7th Ed. New Jersey: Prentice Hall.

Suhardiyanto. 2001. Pendidikan Religiusitas. Yogyakarta: Kanisius.

Suwarman, Ujang (2004) Riset Pemasaran dan Konsumen, Seri 2. Bogor: PT. Penerbit IPB Press.

Thouless, R.H. (1995). Pengantar Psikologi Agama. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Tyas, R.R. dan A Setiawan. (2012). "Pengaruh Lokasi dan Kualitas Pelayanan terhadap Keputusan Nasabah untuk Menabung di BMT Sumber Mulia Tuntang". Muqtasid: Jurnal Ekonomi dan Bisnis.

Trup, Van. Hans C.M, Wayne D. Hoyer, and J. Jeffrey Inman. (1996). "Why Switch? Product Category-Level Explanations for True Variety-Seeking Behavior". Journal of Marketing Research, Augustus, pp.281-292.

Wibowo, E. (2005). Mengapa Memilih Bank Syariah. Bogor: Ghalia Indonesia.

Widiyanti, N. (2011). "Faktor-Faktor yang Berpengaruh terhadap Minat untuk Berinvestasi pada Bank Syariah (Studi Empiris pada Mahasiswa Akuntansi Perguruan Tinggi Islam di D.I.Y)". Yogyakarta: Skripsi FE Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Wulandari, Siti Zulaikha dan Dwiwyati Astogini. (2014). "Aspek Religiusitas dalam Keputusan Pembelian Produk Halal (Studi tentang Labelisasi halal pada Produk Makanan dan Minuman Kemasan)". JEBA, Vol. 13, No.1, Maret 2011.

Yaya, Rizal. Aji E.M. dan Ahim Abdurahim (2014). Akuntansi Perbankan Syariah Teori dan Praktik Kontemporer. Jakarta Selatan: Salemba Empat.

Yuliadi, I. (2007). Ekonomi Islam: Filosofi, Teori dan Implementasi. Yogyakarta: LPPI-UMY.




DOI: http://dx.doi.org/10.21107/infestasi.v14i2.4858

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License

Faculty of Economics, University of Trunojoyo Madura
© 2016